19.3.2020 – לימוד שלישי

לצפייה בוידאו של השיעור לחצו כאן

עיקרי השיעור:

תפילת ההתמסרות / רודולף שטיינר

אֶת אַשֵּׁר יָבוֹא בַּשָּׁעָה הַבָּאָה, בַּיּוֹם הַבָּא
אֵינֶנִּי יָכוֹל לְשַׁנּוֹת בִּפְחָדַי
אֲנִי מְצַפֶּה לְכָךְ בְּשַׁלְוַת נֶפֶשׁ
בְּשֶׁקֶט יָם רוֹגֵעַ שֶׁל פְּנִימִיּוּתִי

פַּחַד וַחֲרֵדָה מְשַׁתְּקִים אֶת הִתְפַּתְּחוּתֵנוּ
בְּגַלֵּי הַפַּחַד וְהָחָרְדָה אָנוּ דּוֹחֲקִים מִנַּפְשֵׁנוּ
אֶת אַשֵּׁר רוֹצָה לָבוֹא אֵלֶיהָ מִן הֶעָתִיד

הַהִתְמַסְּרוּת לָמָּה שֶׁאָנוּ מְכַנִּים –
הָחָכְמָה הָאֱלֹהִית בִּמְאֹרָעוֹת הָעוֹלָם,
הִיא הַבִּטָּחוֹן בְּכָךְ שְׁמָהּ שֶׁיָּבִיא עִמּוֹ הֶעָתִיד
מֻכְרָח לִהְיוֹת
וְשֶׁבְּדֶרֶךְ זוֹ אוֹ אֲחֶרֶת
הוּא יִפְעַל אֶת פְּעֻלָּתוֹ הַמֵּיטִיבָה
הַקְּרִיאָה בְּרוּחַ זוֹ בִּתְחוּשָׁה, בְּמִלִּים וּבְרַעֲיוֹנוֹת –

זוֹהִי רוּחַ תְּפִלַּת הַהִתְמַסְּרוּת.

אנו חייבים ללמוד זאת בתקופתנו, לחיות מתוך אמון מלא

בעזרה המתמדת של עולם הרוח, אם אין רוצים באובדן אומץ הלב.

על כן נגייס את כל כוחות הרצון,

ונחפש את ההתעוררות הפנימית בכל בוקר וערב.

האנתרופוסופיה מלמדת אותנו שקיימות 4 רמות תודעה:

התודעה רגילה – תודעת היום יום ו-3 תודעות גבוהות יותר – אימגינציה, אינספירציה ואינטואיציה.

מקורות הידע של התודעה העליונה מצויים באדם באופן רדום, אך לכל אחד מאיתנו יש אפשרות לפתח אותם. אלו כוחות של העתיד, שמאז המיסטריות העתיקות ועד ימינו, אנשים העומדים בקדקוד הצמיחה של ההתפתחות, מובילים את האנושות אל פיתוח היכולות העל-חושיות הללו.

אימגינציה – העולם הפיזי כולו הוא אימגינציה, כי מאחוריו מסתתר עולם רוחני עמוק יותר וממשי יותר. למרות שאנחנו חושבים שהממשות היא בפיזי, האמת היא שהעולם הפיזי הוא רק התמונה – אנחנו רק האימגינציה של העולם הממשי, אנחנו בדמות, בצלם האלוהות. האלוהות, עולם הרוח, הם הממשות, ואנו הביטוי הארצי של הממשות הזו.

כל הנראה בחושים הוא אימגינציה, וגם הקורונה הינה אימגינציה – תמונה לאמת רוחנית המסתתרת מאחוריה. כך גם המראה של החיידק עצמו והתופעה העולמית – אף אחד אינו רואה את הקורונה אבל היא נוכחת בצורה חזקה בחיים הארציים.

דוגמא לאימגינציה ותהליך העבודה על מנת להגיע אל התודעות הגבוהות יותר:

בעת מדיטציה עלתה כאימגינציה המילה פרעה.

אינספירציה – הפרשנות של האמיגניציה.

ניתן להבין את ארבע רמות התודעה גם דרך הפרד"ס היהודי.

בפרדס יש 4 רבדים: פשט – התודעה הרגילה, תודעת היומיום, רמז – אימגינציה, דרש – אינספירציה והסוד – האינטואיציה.

פרעה – השורש של המילה זה לפרוע. לפרוע חוב. זו אינספירציה.

מהי האינטואיציה? – בשביל זה צריך ביתר שאת להתמסר לאימגנציה, לתת לה להשתקע. זה הסוד, הדבר העמוק ביותר, שהאימגינציה היא החזות שלו.

באינטואיציה עלתה השאלה: האם כבר פרענו את חובנו? האם אני פרעתי את חובי? זו שאלה אישית וגם קוסמית.

תרגיל לחקירה ביוגרפית:

לעבוד עם האימגנציה שעלתה לנו בלימוד הראשון – "מהי האימגינציה – התמונה הרוחנית של הקורונה?" דרך המעבר בשלושת השלבים של התודעה – האימגינציה – התמונה הרוחנית שעלתה, האינספירציה – מתן פירוש רוחני לתמונה שעלתה והאינטואיציה – היות אחד עם הדבר, חיבור למקום עמוק בתוכנו, למשמעות הרוחנית העמוקה ביותר של הדבר והיות אחד עימו.

המחשבות המנחות בהן עסק הלימוד:

מעבר לתודעה הרגילה

חזרנו אל המחשבות המנחות שקראנו כבר והעמקנו בהן:

88. בתודעת-יום ערה חווה האדם את עצמו במהלך התקופה הקוסמית הנוכחית עומד בתוך העולם הפיזי; חוויה זו מסתירה ממנו את נוכחות תוצאות החיים בין מוות ללידה חדשה בתוך ישותו. התודעה היומית שנועדה עבורנו שנוכל להתנהל בעולם הארצי. תודעה זו מסתירה את התודעה של התת-מודע. בתת-מודע נמצאת הקרמה, כלומר מי שהיינו בחיים קודמים ומה שאנחנו עומדים לעשות בחיים האלה, היעוד.

89. בתודעת-חלום האדם חווה, באופן כאוטי, את ישותו שלו מאוחדת באופן בלתי הרמוני עם ההוויה הרוחנית של העולם; אין ביכולתה של תודעת-היום לתפוס את תוכנה האמיתי של תודעת-החלום. בפני צורות התודעה האימגינטיבית והאינספירטיבית נגלים האופן שבו – דרך עולם-הרוח – חי האדם בין מוות ולידה, והאופן בו הוא בנה כך את ישותו הפנימית. אני חווה את עולם הרוח בזמן שמהאינקרנציה הקודמת שלי ועד האינקרנציה הזו, את תוצאות המעשים ואת עיבוד החיים הקודמים. תודעה אימגינטיבית.

90. בתודעת-שינה חסרת-חלומות, חווה האדם באופן לא-מודע את ישותו חדורה בתוצאות החיים הארציים הקודמים שלו. צורות התודעה האינספירטיבית והאימגינטיבית חודרות לתוך מראה ברור של תוצאות אלו ורואות את פעילות החיים הארציים הקודמים במהלך שיועד להווה – כלומר הקרמה. קרמה ברצון. בתודעה הזו, אם אפשר להיכנס אליה, אז אפשר ממש להתחבר לקרמה שלי, שנמצאת מתחת לסף תודעת החלום ומתחת לתודעת היום.

ר. שטיינר, ‘מחשבות מנחות’, 2020, עמ’ 71-72, תרגום: אורנה בן דור, הוצאת ‘כחותם’.

print