17.11.2021

לצפייה בוידאו של השיעור לחצו כאן

תקציר של השיעור:

"שום מטרה רוממה לא ישיג האדם, אם ישכח את הנקודה השכלית הפנימית שלו, ואת הישר העצמי החבוי בתוכיותו. כל המדרגות העליונות שירצה לטפס עליהן בלא הדריכה על המדרגה הקרובה הזאת, של נקודתו העצמית, של המזג הפנימי אשר לשכל ולרצון בתוך תוכו, לא יוכלו להביא פרי. על כן על זאת יתפלל כל חסיד" "לב טהור ברא לי אלהים,  ורוח נכון חדש בקרבי"

הרב קוק

בחרתי לשתף את הקטע הזה בגלל שהוא מביא רוח נכונה לשיעור, את השילוב הנדרש לאני שיעבוד עם הטוב, האמת והרוח החיה. אנחנו לא יכולים להיכנס לעולם הרוח באופן נכון ללא התאמנות ופיתוח כוחות הנפש שלנו . ההתאמנות הזאת מצריכה מאתנו לבחון את עצמנו מול המאיה שמציג לנו העולם הפיזי-חושי.

נדבר היום על השפוט הבריא ככוח נגד לאהרימן. לוציפר מצד אחד אהרימן מצד שני ובאמצע כוחו המאזן של האני בעזרת השפוט הבריא.

מכיוון שנדבר היום על ההשפעה האהרימנית בקשר לשיפוט ,נראה קודם מאיפה היא נובעת:

"בני האדם לא היו נופלים כלל להשפעה האהרימנית אלמלא נפלו תחילה להשפעה הלוציפרית. בכך שקלטו לתוכם את ההשפעה הלוציפרית, יכול היה להיווצר בין ארבעת מרכיבי האדם- הגוף הפיסי, הגוף האתרי, הגוף האסטרלי והאני- קשר שלא היה יכול להיווצר אלמלא פעל בהם לוציפר.  האדם היה אז מתפתח אחרת. העקרון הלוציפרי עורר אפוא הפרעה מסויימת בכל הקשור לפנימיות האדם. אך האופן שבו מניח האדם לעולם החיצון להיכנס אליו תלוי בפנימיותו. בדיוק כפי שבעין עם הפרעה כלשהי לא תראו נכון את העולם החיצון, עקב התקלה הפנימית, כך באמצעות ההשפעה הלוציפרית מקבל האדם את העולם החיצון באופן שלא ניתן לראותו כפי שהוא. וכך יכלה ההשפעה אהרימנית לחדור אל התמונות הבלתי נכונות של העולם החיצון.."

ההשפעה האהרימנית גרמה לכך שהאדם נפל לא רק לתשוקות, דחפים ותאוות אגואיסטיים- לגאווה, יהירות וכיוצא באלה- אלא שבאורגניזם אנושי שבו פועל האגואיזם בדרך זו נבנו כעת איברים שיעוותו את העולם החיצון, כשהם רואים אותו לא נכון. כך יכול היה אהרימן להתערב בתמונות הלא נכונות של העולם החיצון. אהרימן נכנס, ועמו נחשף האדם להשפעה האחרת, כשהוא עשוי ליפול לא רק לפיתוי הפנימי אלא גם לטעות- ובכל הקשור לשיפוטו על העולם החיצון ודעתו עליו, גם לשקר."

“קיים רק כוח אחד שמפניו נרתע לוציפר: זוהי המוסריות. מוסריות שורפת את לוציפר כמו אש נוראה. כנגד אהרימן אין כל אמצעי חזק יותר מכוח שיפוט ויכולת אבחנה שאומנו במדע הרוח. כוח השיפוט הבריא שאנו מסגלים לעצמנו על האדמה הוא דבר שאהרימן נמנע ממנו בכל מחיר; מאומה אינו מעורר בו רתיעה כה עזה, כמו מה שאנו רוכשים לעצמנו באמצעות אימון בריא של תודעת-ה’אני’ שלנו.”

שטיינר, התגלויות הקארמה , ע"מ102,101, 103

לוציפר פותח את הדלת לאהרימן. לוציפר פועל מתוך האדם ואהרימן מבחוץ ומפעולת שניהם יכולה להיווצר תמונת עולם שגויה. לוציפר חודר דרך הגוף האסטרלי ואהרימן דרך הגוף האתרי.

מאיפה מגיע כוח השיפוט הבריא?

יש לנו את שלושת כוחות הנפש, מחשבה, רגש ורצון. כוח השיפוט נמצא בחשיבה הלוגית. בפעילות הזאת יש שלושה מצבים: מסקנות שמתבטאות בחשיבה ובדיבור. זו הפעילות המודעת ביותר. הדבר השני הוא השיפוט והדבר האחרון הוא המושג.

אנחנו חושבים שאנחנו קודם מגיעים למושג ורק בסוף למסקנה אבל זה לא כך. אנחנו קודם כל מגיעים למסקנה.

כל אחד מהם נמצא במצב תודעה אחר- המסקנה בתודעה ערה, השיפוט בתודעת חלום, שיש לו טבע של רגש. כאשר אנחנו קובעים שפוט בחיים ולאחר מכן עוזבים אותם וממשיכים הלאה, אנו נושאים את שיפוטינו דרך העולם. אך אנו נושאים אותם ברגש. לדבר זה משמעות חשובה מכיוון שהשיפוטים הופכים בתוכנו למעין הרגלים. הרגלים קשורים לגוף האתרי וקשה לשנות אותם.

והמושגים שאנו בונים יורדים אף עמוק יותר לנפש הישנה. זאת אומרת שתוצאות השיפוטים פועלים עד לנפש הישנה , עד ממש לתוך הגוף.

תרגיל: להסתכל אחורה על מסקנה שלנו לגבי דבר מה ואז לנסות לראות מה השפוט והמושג.

נסתכל על השפוטים שלנו בחיי היומיום. בסדרת מאמרים של שטיינר  "הקרמה של השקריות" מנתח שטיינר מאורעות במלחמת העולם הראשונה והוא מראה שמה שנראה לנו כתהליך ההחלטה הוא לא מה שקרה באמת.

שטיינר מציין מספר גורמים לשיפוט מוטעה:

שטחיות-שיפוט מהיר שלא מבוסס על עובדות

הסכת דעת מהנושא המרכזי- ניתן לראות זאת הרבה בראיונות עם פוליטיקאים שנשאלים שאלה והם עונים על משהו אחר לגמרי.

שימוש בהכללות.

שימוש בחצאי אמיתות- יותר קשה לנו להבחין בטעות כי יש בדברים גרעין של אמת.

שימוש בשקרים – השימוש בפייק ניוז

 

מה לדעתכם צריך להיות כלול בשפוט בריא?

משתתפת: צריך לבוא ממקום של בהירות, לימוד הנסיבות והבנת התהליך

תודעה ערה, לא לתת לאוטומט האסטרלי לפעול

נוכחות של האני

תרגיל: נסו לראות מקום בו שיניתם את השפוט שלכם לגבי נושא, רעיון, תפיסת עולם. איך השינוי התרחש, מה גרם לשינוי? מה הרגשתם?

יש להבין את הכוחות שאהרימן פועל דרכם כדי לא ליפול לבלבול והשקר שאהרימן מנסה לזרוע .

אהרימן נכנס דרך התפיסה המדעית. שטיינר אומר שאין רע במדע אך יש להבין שהמדע הוא רק זווית מסוימת להסתכל על החיים. תפיסת העולם המכניסטית מתמטית גורמת לאשליה לגבי העולם. בשינה נכנס משהו אחר מהיקום. ברגע שהאסטרלי והאני יוצאים נכנס משהו אחר מעולם הרוח שפועל עלינו. נוצרת חוסר הרמוניה בין מה שהנפש חווה בשינה לבין מה שהתודעה הערה תופסת.

אהרימן רוצה שנדע מתמטיקה אבל שלא נדע שהתפיסה המתמטית של העולם היא אשליה.

אנחנו רואים מסביבנו את שלל המחקרים המדעיים הסוטרים זה את זה – לגבי דיאטות מסוגים שונים ועוד.

גתה אמר:" תורה מוטעית אינה ניתנת להפרכה שכן היא מבוססת על השכנוע בכך שהמוטעה הוא הנכון".

אהרימן משתמש בבלבול שכל דבר ניתן להוכיח וגם את היפוכו. אהרימן גם גורם לפיצול ופילוג ושניהם מביאים לכאוס.

גם במדעי החברה השימוש בסטטיסטיקה יכול להעשות באופן שיקרי. ראינו זאת היטב באנשים האפורים בספר "מומו".

איך מגיעים היום מים המידע שיש לשיפוט בריא.?

קראתי לאחרונה ספר "להיות רופא בעידן הבערות מרצון"    שם מתוארת הבעיה של עודף מידע והנגישות שלו שגורמים לדרכים לעוות אותו ולהסתירו.

במאמר של שטיינר "איך להתגבר על המצוקה הפסיכולוגית של ימינו. שטיינר נותן דוגמא של עורך דין ורופא. שני מקצועות שדורשים לימודים רבים ורובנו לא נסמכים על אנשי המקצוע. שטיינר אומר שצריך לפתח יכולת שפוט מול הנושאים הללו מבלי להפוך לאוטוריטה בנושא.

תרגיל: תנסו להיזכר בסיטואציה שהייתם צריכים לקבל החלטה בעניין מורכב.

האם בדקתם את העובדות, את הניירת או הסתמכתם על מומחה. איך הרגשתם בתהליך ואחריו?

חשוב מול הטעות והשקר לפתח חוש לאמת.

תרגיל: חישבו על אמת ארצית שאחזתם בה ואתם כבר לא אוחזים בה. מה קרה. אולי היא הפכה לאמת רוחנית

הסתכלו על אדם ששינתם את דעתכם עליו. מה גרם לשינוי, איזה כוח נכנס לפעולה?

 

"בראשית קימת המחשבה,

והמחשבה- אינסוף היא,

וחיי המחשבה הם אור האני.

תמלא המחשבה המאירה

את חשכת האני שלי,

למען תאחז חשכת האני

את המחשבה החיה,

ותחיה ותארג בראשיתה האלוהית."

שטיינר

print