8.12.21

לצפייה בוידאו של השיעור לחצו כאן

סיכום השיעור:

במפגש הקודם איתי דיברנו על הגוף הפיסי. היום נדבר על הגוף האתרי.

כי האדם עץ השדה

מילים : נתן זך / לחן: שלום חנוך
כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה
כְּמוֹ הָאָדָם גַּם הָעֵץ צוֹמֵחַ
כְּמוֹ הָעֵץ הָאָדָם נִגְדָּע
וַאֲנִי לֹא יוֹדֵעַ
אֵיפֹה הָיִיתִי וְאֵיפֹה אֶהְיֶה
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה

כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה
כְּמוֹ הָעֵץ הוּא שׁוֹאֵף לְמַעְלָה
כְּמוֹ הָאָדָם הוּא נִשְׂרָף בָּאֵשׁ
וַאֲנִי לֹא יוֹדֵעַ
אֵיפֹה הָיִיתִי וְאֵיפֹה אֶהְיֶה
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה

כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה
כְּמוֹ הָעֵץ הוּא צָמֵא לְמַיִם
כְּמוֹ הָאָדָם הוּא נִשְׁאָר צָמֵא
וַאֲנִי לֹא יוֹדֵעַ
אֵיפֹה הָיִיתִי וְאֵיפֹה אֶהְיֶה
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה

אָהַבְתִּי וְגַם שָׂנֵאתִי
טָעַמְתִּי מִזֶּה וּמִזֶּה
קָבְרוּ אוֹתִי בְּחֶלְקָה שֶׁל עָפָר
וּמַר לִי מַר לִי בַּפֶּה
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה

בכל שביעון מתרחשת לידה של איבר חדש באדם. בשביעון השני, בין הגילים 7-14, נולד באדם הגוף האתרי – גוף-החיים. כפי שבבטן אמו נמצא התינוק בתוך הרחם הפיזי – ממנו הוא יוצא עם הלידה – בשביעון הראשון, עד גיל 7, הוא נישא על ידי כוחות החיים של אמו, במעין 'שלייה אתרית'. הדבר בא לידי ביטוי בכך, שבזמן שכוחות החיים (הכוחות האתריים) שלו מופנים אל עבר הגדילה הפיזית המואצת, המאפיינת את השביעון הראשון – מוקדשים כוחותיה של האם לגידולו, להזנתו ולשמירה עליו.

את לידת הגוף האתרי מסמלת נשירת שיני החלב, ובקיעת השיניים הקבועות הראשונות. כעת, מתפנים כוחותיו האתריים של הילד – מבניית הגוף הפיזי – לפיתוח החשיבה והרגש, באופן שלא היה זמין לו לפני כן. בניגוד לשיני החלב – אותן קיבל הילד בתורשה – השיניים הקבועות הינן יצירה שלו, מתוך גופו וגורלו.

הגוף האתרי הנו תבנית אנרגטית; הוא משותף לאדם ולצמחים, ולכל ישות אשר יש בה חיים. בהיעדר תבנית זו, קיים מוות. בשעת המוות, נעזב הגוף הפיזי על ידי הגוף האתרי, שב אל ממלכת המינרלים – אליה הוא משתייך – נרקב ומתפורר.

לגוף האתרי תפקידים רבים – הוא אחראי על הצמיחה, הגדילה, הפריה והרבייה, הבריאות והחולי, ומידת שביעות הרצון והנינוחות שהאדם חווה בחיים. הטמפרמנט, ההרגלים, כל מה שמהווה תשתית להתנהגות האנושית, תלוי בגופו האתרי של האדם. הוא קשור ביסוד המים ובמימד הזמן. בריתמוסים ובהרגלים של האדם.

"הגוף האתרי הוא אפוא המרכיב השני של האדם. מנקודת הראות של ההכרה העל-חושית הוא נמצא בדרגת ממשות גבוהה יותר מזו של הגוף הפיזי. (…) לפי שעה, נוכל להסתפק בכך שנאמר שהגוף האתרי חודר בכול את הגוף הפיזי, ושיש לראות בו מעין אדריכל שלו. כל האברים, בצורתם ובעיצובם, מוחזקים באמצעות זרימותיו ותנועותיו של הגוף האתרי; ביסודו של הלב הפיזי מונח 'לב אתרי', של המוח הפיזי –'מוח אתרי', וכן הלאה…"

שטיינר, 'מדע הנסתר בקוויו העיקריים', פרק 2 עמ' 39

באבולוציה נוצר הגוף האתרי בשמש קדמונית

"(…) כל מה שנוכל לציין כישותה של התפתחותנו הפלנטרית התקדם במשך מצב השמש הקדומה עד לדרגה הצמחית גם כאן אל לנו לחשוב שבמהלך מצב השמש הקדומה התקיימו צמחים בצורתם הנוכחית; חייב להיות ברור לנו שרק החוקים הפועלים כיום בממלכת הצמחים, אותם החוקים הקובעים שהשורשים יפנו מטה והעלים כלפי מעלה, רק החוקים הללו היו תקפים במצב השמש הקדומה באוויר ובחום. מובן שלא יכלה להיווצר כל צורת צמח מוצקה, אלא שעלינו לתאר לעצמנו את הכוחות המניעים את הפריחה כלפי מעלה ואת השורש כלפי מעלה."

ר. שטיינר, 'בראשית', פרק 3

איך אתם מבינים זאת? מה זה אומר מערכת החוקים של הצמח?

"… החוט המנחה השני בטבע האדם וביקום הוא החכמה. כשם שבקרמה יש משהו שנדרשים להביאו לאיזון, בחכמה יש משהו המצוי במנוחה, בשיווי משקל. לכן זה קרוי גם ריתמוס. כל החכמה, בהתאם לצורתה, מהווה ריתמוס… בחכמה, בריתמוס, כל דבר מושלם, באיזון. באדם כל דבר ריתמי, כל דבר הממולא בחכמה, נמצא בגוף האתרי. לכן הגוף האתרי הינו זה שמייצג באדם את החכמה. במנוחת הגוף האתרי שורר ריתמוס."

שטיינר, 'יסודות האזוטריות', 1905, הרצאה 2

הגוף האתרי משותף לנו ולצמחים והוא האחראי לתודעה הרדומה כמו הצמח חסר התודעה. אצל 'הנקרא אל הרוח' יכול הגוף האתרי להתבטא בילדות וגם בגילים מאוחרים יותר בחוסר ערנות לסביבה ולצרכיה, ב-לקות חברתית, 'שינה', שקיעה בתוך עצמי, למדנות בבדידות, ריכוז עצמי וכן הלאה. יכולתו השכלית-רגשית של 'הנקרא אל הרוח' גבוהה. יכולת שכלית קשורה לנפש השכלית-רגשית – שהנה טרנספורמציה של הגוף האתרי.

האתרי הוא גוף החיים; הדבר החשוב ביותר בגוף החיים הם החיים עצמם, כדחף מניע. רבייה ופרייה – שתפקידן ליצור חיים – קשורות לאתרי; גם דחפים מיניים ללא רגש קשורים לאתרי. היסוד האתרי קשור לאמביציה להצליח, ויותר מכך – להיות הראשון מבין כולם. באבולוציה יש חשיבות להיות ראשון; לדוגמא, בהתרבות, יצליח הזרע שיגיע ראשון להפרות את הביצית.

חשוב לזכור שבאתרי לא קיים מוסר. האתרי שואף להשתלט על הסביבה. בעולם החיות, הדבר בא לידי ביטוי בקרבות בין הזכרים על הזכות להפרות את עדר הנקבות או את לול התרנגולות – קרבות שלעיתים קרובות מסתיימים במוות של אחד הצדדים.

חֵברה בעלת יסוד אתרי חזק היא חברה בלתי-מוסרית –  גם אם האנשים פועלים בה מתוך אידיאולוגיה.

בדומה לצמח, כשהאדם פועל מתוך החלק האתרי שבו הוא הופך לנטול רגש, מוסר ומודעות. הוא פועל מתוך דחף מבלי לחשוב על תוצאות מעשיו.

פעילות כזו מאפיינת את השביעון השני (7-14) בו נולד הגוף האתרי, אך גם לשביעון החמישי, המהווה שיקוף של השביעון השני, הנפש השכלית-רגשית (28-35). פעילות זו מאפיינת גם את החברה המודרנית המאטריאליסטית והאהרימנית, שכן אהרימן שקשור במוות ובקיפאון חודר דווקא דרך הגוף האתרי, גוף החיים.

שאלה לחקירה ביוגרפית: תארו מערכת יחסים או תקופה בה פעלתם מתוך ה'דחף' האתרי, עשיתם מה ש'מתחשק לכם', או הלכתם לעבר מטרה בלי להתבונן לצדדים. יתכן והשתמשתם באחר לצרכיכם, בדומה לצמח המנצל את משאבי הסביבה על מנת לגדול. 

כאשר אדם מת צעיר, הכוחות האתריים שלו חוזרים לאדמה ככוחות רוחניים. הצורך בהזנה זו נובע מ'התקשות' יתר של האנושות וירידה עמוק מדי לחומר.

במערכות יחסים יכול להיווצר מצב בו אדם אחד ניזון מהכוחות האתריים של אדם אחר, דרך הקרבה של השני עבור הראשון. הדבר אינו חייב לבוא לידי ביטוי עד לרמה של מוות פיזי. דוגמא: אם השרויה בדיכאון ובתחושה של תקיעות או חוסר מימוש, ו'משתמשת' באופן לא מודע בכוחות החיים של בתה על-מנת לחוש בחיות ובמשמעות. דוגמא נוספת: מערכת יחסים זוגית בה בן זוג 'עייף', 'כבד', 'זקן ברוחו', נשען על כוחות החיים ועל הרוח הצעירה והחיה של בת זוגו על-מנת להתחיות.

שאלה לחקירה ביוגרפית: תארו אירוע שבו 'התקשיתם' וירדתם 'עמוק מדי' לחומר. (התקשות זו יכולה לבוא לידי ביטוי בהתמכרות, דיכאון, כוחנות, שליטה וכד').

האם נדרשה הקרבה של כוחות אתריים של אדם אחר – הורה, ילד/ה חבר/ה טוב/ה, בן/בת זוג בכדי שתוכלו 'להתחיות', 'לעלות מתוך החומר'?

הגוף האתרי והקרמה: הגוף האתרי אחראי במידה רבה גם על מראהו החיצוני של האדם – האם יהיה 'יפה' או 'מכוער', 'גבוה' או 'נמוך', 'שמן' או 'רזה', כל אלו 'באחריותו' של הגוף האתרי. צורת האיברים הפנימיים ותפקודם תלויה אף היא בגוף האתרי.

"אך שונה הדבר לגבי גופנו האתרי. עם הגוף האתרי אנו קשורים לעולם-הצמחים. אחרי הכול, בכך שאנו גדלים, נבנה בנו משהו שקשור באופן עמוק מאוד לגורלנו. אם נבחר בדוגמאות גרוטסקיות וקיצוניות, הרי שייתכן ונגדל כך שנהיה קצרים וגוצים, או ארוכים ורזים, בעלי צורת אף כזו או אחרת. בקצרה, לאופן בו אנו גדלים יש השפעה על צורתנו החיצונית. והדבר קשור בבירור, גם אם בצורה רופפת, עם גורלנו. האופן שאנו גדלים אינו בא לידי ביטוי רק במקרים הקיצוניים באופן גס. לו היו כלי החקירה והמתודות שלה עדינים מספיק, היינו מגלים שכל אדם הינו בעל קומפוזיציה שונה של הכבד, הטחול או המוח. 'כבד' אינו 'כבד' גרידא, הוא שונה – אם כי בהיבטים עדינים יותר, אין צורך לומר – בכל אדם ואדם. וזה קשור לאותם הכוחות הגורמים לצמח לגדול (…) העובדה שאדם מקבל מעולם האתר מבנה זה או אחר של כבד, ריאה או מוח – קשורה באופן עמוק לגורל שלו."

שטיינר, 'יחסי קרמה 1', הרצאה 2, עמ' 25-26

לאופן בו הגוף האתרי של האדם מעצב אותו יש השפעה עמוקה על הקרמה שלו – מצבו הבריאותי, הטמפרמנט שלו, מידת הנינוחות של האדם בעולם, מראהו החיצוני – לכל אלה השפעה גדולה על האופן בו יחווה את אירועי החיים ויגיב אליהם. אפילו לממדי האדם, היותו גבוה או נמוך, ישנה השפעה על האופן בו ישקיף על העולם – נקודת המבט של אדם נמוך, המתבונן על הדברים 'מלמטה' ושל אדם גבוה המביט על הדברים 'מלמעלה', הינה שונה לחלוטין.

גופו האתרי של האדם ייעצב אותו באופן שישרת את הקרמה שלו בצורה הטובה ביותר. על עיצוב הגוף האתרי באדם, אחראית ההיררכיה השלישית הכוללת את המלאכים, הארכי-מלאכים והארכאי. ישויות אלו אחראיות, בסיוע של ההיררכיות שמעליהן, לכל תהליכי החיים, הצמיחה והגדילה, הן על פני האדמה והן בתוך האדם. הן אחראיות גם על מידת הנינוחות/חוסר הנינוחות של האדם בעולם, הסבל/חוסר הסבל הקשורים בגופו וכן במצבו הבריאותי.

שאלות לחקירה ביוגרפית:

המבנה האתרי – באיזה אופן השפיע המראה החיצוני שלכם על גורלכם? תנו דוגמא. כיצד שירת המבנה האתרי שלכם, מצבכם הבריאות וכד' את התפתחותכם?

שביעות רצון – מהי נטייתכם הבסיסית – להיות שבעי רצון מהחיים, או חסרי שביעות רצון? האם זה השתנה במהלך החיים? כיצד זה השפיע על הביוגרפיה והקרמה שלכם?

print