יעקב אבינו עובר עם כל משפחתו ורכושו את נהר היבוק וחוזר לארץ כנען, בידיעה שהוא עומד לפני התמודדות והתעמתות עם עשו אחיו, העומד להשמידו. הוא מעביר את כל אשר לו את הנהר באישון לילה, ונותר לבדו.

לב,כה וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב, לְבַדּוֹ; וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר.

מה הכוונה ב-לבדו?

הפירוש אומר שאין הכוונה להיותו בודד, אלא להיותו מנותק מכל הדברים הארציים- פרנסה, אישה, ילדים, כבלי גופו הכובלים אותו לעולם החומר; הוא נותר מודע לעצמו כנשמה ולא כגוף. אישון הלילה מסמל זמן בו החושים הרגילים רדומים.

בעוד עשו מייצג את עולם החומר, מייצג יעקב עולם רוח,  בו מלאכים עולים ויורדים בסולם. מלחמה בין עשו ליעקב, היא מלחמה בין כוחות החומר לכוחות הנשמה, כוחות האור. במפגש בנהר יבוק, נלחם יעקב עם המלאך של עשו ומנצח אותו.

לב,כו וַיַּרְא, כִּי לֹא יָכֹל לוֹ, וַיִּגַּע, בְּכַף-יְרֵכוֹ; וַתֵּקַע כַּף-יֶרֶךְ יַעֲקֹב, בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ.

נאמר שיעקב עמד איתן ונחוש מול המלאך שבא להורגו; הוא לא השיב מלחמה שערה, אלא לא זז ממקומו, כשהוא מחובר לאני שלו, לחלק הנצחי שבו.

ואני חושבת עלינו, האם גם אנחנו עומדים איתן מול אנשים ואירועים המאיימים לכלותינו? האם הם מצליחים להוציא אותנו משלוותנו, לגרום לנו לאבד את המרכז שלנו ולרצות לפעול ממקומות רגשיים נמוכים, למשל מתוך נקמה, התמרמרות, עין תחת עין וכדומה? או שאנחנו בטוחים באמת שלנו, שהיא תכריע את הקרב, מבלי שנצטרך להילחם בפועל- כנאמר: "אדוני יילחם לכם ואתם תחרישון"?

לאחר המאבק עובר יעקב טרנספורמציה מיעקב- השם שניתן לו בלידתו ומגדיר אותו- לישראל, (זה ששרה עם האל), השם בו זכה כתוצאה מהעמידה הנחושה שלו מול המלאך. מהלך שינוי השם מצביע על האפשרות לשינוי ההוויה.

גם אנחנו יכולים לעבור טרנספורמציה; הדבר תלוי בנכונות שלנו לעשות התפתחות רוחנית, ולהתמיר את התשוקות והיצרים הנמוכים לכדי אמונה בחכמה האלוהית הגבוהה.

print