מאת איריס אלמגור – התפרסם ב-xnet

מעוניינים להכיר את החיים מפרספקטיבה שונה? הכירו את היעוץ הביוגרפי, שיטת טיפול אנתרופוסופי המבוססת על ידע אנתרופוסופי רחב על מהות האדם וחוקי ההתפתחות שלו, חוקיות הקארמה והגורל. לקבל תשובות לשאלות מהותיות ולפתור בעיות קיומיות

לכתוב את מפת הסתרים שהיא סיפור החיים שלנו (צילום: Dreamstime)

בדרך חזרה ממפגש היעוץ הביוגרפי, הנוף שנשקף מחלון המכונית היה אותו הנוף, גם הירוק נראה אותו ירוק. גבעות העיר מודיעין עמדו בדיוק באותו המקום, אבל אצלי בפנים כמו זזו הרים וגבעות. הגעתי ליעוץ הביוגרפי עם סיפור חיים מוכר ומלא פרטים ואירועים וחזרתי עם הרגשה שיש בידי מפתחות חדשים להביט על חיי, על ההיסטוריה המשפחתית ועל האירועים המרכזיים שעיצבו את מי שאני.

____________________________________________________

כדי לקבל טיפול ביוגרפי, ענף טיפולי שהתפתח ממדע הרוח האנתרופוסופי במאה שעברה, התבקשתי לכתוב את סיפור החיים שלי: הביוגרפיה האישית, כולל חוויות רגשיות, נקודות מעבר, משברים וכל מה שעולה על דעתי בהקשר של סיפור חיי וכל זאת, בצמוד לגילאים בעלי משמעות עמוקה על פי האנתרופוסופיה. "עצם כתיבת הביוגרפיה היא כבר מסע", אומרת אורנה בן דור, יועצת ביוגרפית ומרכזת מסלול יעוץ ביוגרפי במכללה האקדמית גליל מערבי ובבית הספר "כחותם". "הביוגרפיה היא בעצם מפת סתרים וליועץ הביוגרפי יש את הכלים לקרוא אותה אחרת. זהו מסע פיענוח, מסע הדדי שבו היועץ מספק את המפתחות וביחד מגלים מה יש בפנים".

בן דור, 51, נשואה ואם לשניים, גילתה את היעוץ הביוגרפי בשנות ה-30 לחייה, בעקבות משבר קיומי שעברה. היא היתה מורה לפסנתר ומנצחת מקהלות כשהכירה את צבי בריגר, חוקר אנתרופוסופיה ומורה רוחני שמלווה אותה עד היום. אחר כך למדה את היעוץ הביוגרפי אצל דני אמן, שהביא לארץ את הגישה הייעוצית האנתרופוסופית.

הידע שעומד מאחורי היעוץ הביוגרפי הוא הידע האנתרופוסופי הרחב על מהות האדם וחוקי ההתפתחות שלו, חוקיות הקארמה והגורל והוא ענף טיפולי חדש יחסית, שהתפתח בהולנד בשנות ה-80 של המאה שעברה. היעוץ הביוגרפי הוא אלטרנטיבה הוליסטית לפסיכולוגיה, המציעה דרך התמודדות חדשה עם שאלות החיים ואתגריהם.

להכניס את הרוח לחומר

האנתרופוסופיה (מיוונית לטינית: חוכמת האדם) היא תאוריה פילוסופית רוחנית, אותה הגה הפילוסוף והאנתרופוסוף רודולף שטיינר (1861-1925). "שטיינר היה רואה רוחי, מה שבתקופות הקדומות קראו מתקדש או נביא", מסבירה בן דור. "הוא היה בקשר ישיר עם עולמות הרוח ומטרתו היתה לקשר את החוויות הרוחיות שלו עם העולם המודרני, עם התודעה המודרנית, שיושבת על הכרה שכלית וידע לוגי".

על פי שטיינר, האדם נחווה כישות בהתהוות מתמדת, הקשורה לכוחות הקוסמוס, שכדי להבין את מהותה צריך להתבונן בה בקונטקסט רחב יותר מגלגול אחד ולהבין את האופן בו הקארמה משפיעה על תהליך התפתחותה.

"החוקים הביוגרפיים מאירים את המסתורין של ההתפתחות", אומרת בן דור, "ונותנים לאדם כלים להכיר ולהבין את השלב בו הוא מעוצב על ידי הסביבה שגדל בה, על ידי התורשה ויותר מכל על ידי הקארמה שלו, ואת השיעורים שאותם הוא צריך לעבור בחיים. כשאדם עושה תהליך של עבודה ביוגרפית ומתבונן בחייו באופן שיטתי, עשוי להתגלות לעיניו ה'חוט המקשר' העובר דרך התקופות השונות, דרך העליות והמורדות שבחייו ולהעניק להן משמעות, להבין את גורלו וגם לחתור לקראת ייעודו האישי והגשמתו העצמית והרוחנית".

שלמות אחת

"העיקרון החשוב הוא שהחיים שלנו מתחלקים לשני חלקים שונים", מספרת בן דור. "הראשון הוא החיים הגשמיים הרגילים, השלמת המשימות הארציות ורכישת כלים שישמשו בעתיד להתפתחות הרוחנית. החלק השני הוא אותו שלב באמצע החיים, שבו אנו מביטים לאחור, רואים לאן הגענו, מה עשינו, מה רכשנו ועושים חשבון נפש הנובע מהתחושה שיש 'עוד משהו' בחיים, שאם לא נגיע אליו אולי נחמיץ את מטרת קיומנו כאן. בשלב הזה, אמור אדם להתבונן על חייו מנקודת מבט רוחנית יותר, להבין את כל האירועים שקרו לו בחלק הראשון של החיים כפרטים בשלמות אחת גדולה שנקראת חייו, לקרוא את מפת חייו ולהתחבר לישות השלמה שלו שמורכבת מגוף, נפש ורוח".

מהי קארמה?

קארמה הוא חוק הגורל. כלומר, התוצאות של מעשיך בחיים קודמים יתבטאו בחיים הנוכחיים. הנחת היסוד היא שהאדם הוא ישות נצחית ורוח האדם היא ישות נצחית, שמתגשמת יותר מפעם אחת וממשיכה את תהליך ההתפתחות והתיקון מחיים לחיים.

למעשה, עד גיל מסוים בחיים שלנו אין לנו חופש אמיתי. אנחנו מגשימים דברים שהקארמה שלנו מאלצת אותנו להגשים אותם, אך איננו חשים בחוסר חופש. רודולף שטיינר מביא את משל הדג: דג במים מרגיש חופשי, הוא לא יעלה על דעתו שהוא לא חופשי כי הוא לא נושם אוויר, אין לו את היכולת לנשום ואת החוש או האיבר שיאפשרו לו לעשות זאת. בטריטוריה שלו הוא חופשי לגמרי, במסגרת הכלים והאיברים שיש לו. וכך אצל האדם: כל עוד לא פיתח חושים ומודעות רוחנית אמיתית לקארמה שלו, הוא לא מרגיש שהוא מופעל על ידיה. ובגיל 49, שהוא גיל שיחרור עבדים גם במסורת היהודית, ניתן להשתחרר מהקארמה ורק אז אפשר להתחיל לבחור באופן חופשי וגם זאת, רק אם אנחנו עושים עבודת מודעות המאפשרת את השינוי.

החיים בשידור חוזר

לפי שטיינר, עד גיל 21 הילדות היא חזרה על גלגול קודם מבחינת המהות, מבחינת השיעור המרכזי. הסביבה, ההורים, המצב הפיזי, החוויות והטראומות שעוברים בילדות, זהים למעשים ולהווייה מהגלגול הקודם. לכן, בחקירה הביוגרפית, אנחנו חוזרים לילדות כדי לקבל מידע על אודות מי היית בגלגול הקודם. ניתן לדבר על החלק הראשון של החיים כעל התגשמות הכאן, התגשמות שיוצרת את התשתית של העבודה הרוחנית בעולם הפיזי.

מגיל 33, בחלק השני של החיים, בו נזרע הזרע, מתחיל שלב ההיפוך. אני מתחבר ליישות הרוחנית הנצחית שלי ולא מזדהה רק עם היישות הגשמית, שחפצה בעיקר בדברים הארציים: רכוש, מעמד, מין ואפילו ידע אינטלקטואלי. זו ההתחלה של המודעות העצמית; אני מתחיל להכניס התבוננות ומודעות לחיים שקרו לי, מחבר בחוטים בין האירועים ומבין את המשמעות של כל האירועים החשובים בחיים ואת התיקון בהגשמה העצמית.

ליצור את החיים מחדש

"החיים הם צירוף של אירועים ותודעה. כלומר, הפרשנות הרוחנית על אירועים. ברגע שקרקע הידע שלך משתנה, גם הפרשנות שלך לאותם אירועים משתנה ובמובן מסוים, אתה יוצר מחדש את החיים לאחור".

למי מיועד הייעוץ הביוגרפי?

"הייעוץ הביוגרפי מיועד לאלו המעוניינים להבין את חייהם מפרספקטיבה גבוהה יותר, להכיר את עצמם, לקבל תשובה לשאלות מהותיות, אך גם כדי לפתור בעיות קיומיות. ניתן לומר שהייעוץ הביוגרפי מתחיל במקום שבו הפסיכולוגיה הקלאסית מסתיימת".

לקריאת הכתבה כפי שהופיעה במקור, לחצו כאן

print