פרשת ואתחנן – גורלו הטרגי של המנהיג הרוחני

כג וָאֶתְחַנַּן, אֶל-יְהוָה, בָּעֵת הַהִוא, לֵאמֹרכד אֲדֹנָי יְהוִה, אַתָּה הַחִלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת-עַבְדְּךָ, אֶת-גָּדְלְךָ, וְאֶת-יָדְךָ הַחֲזָקָה–אֲשֶׁר מִי-אֵל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יַעֲשֶׂה כְמַעֲשֶׂיךָ וְכִגְבוּרֹתֶךָכה אֶעְבְּרָה-נָּא, וְאֶרְאֶה אֶת-הָאָרֶץ הַטּוֹבָה, אֲשֶׁר, בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן:  הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה, וְהַלְּבָנֹןכו וַיִּתְעַבֵּר יְהוָה בִּי לְמַעַנְכֶם, וְלֹא שָׁמַע אֵלָי; וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלַי, רַב-לָךְ–אַל-תּוֹסֶף דַּבֵּר אֵלַי עוֹד, בַּדָּבָר הַזֶּהכז עֲלֵה רֹאשׁ הַפִּסְגָּה, וְשָׂא עֵינֶיךָ יָמָּה וְצָפֹנָה וְתֵימָנָה וּמִזְרָחָה–וּרְאֵה בְעֵינֶיךָ

בפסוקים אלו אנו מתוודעים לגורלו הטרגי של משה, המתחנן לאלוהים שיזכה להיכנס לארץ ישראל, ואשר –למרות שלא היה אדם ראוי ממנו להגיע לארץ המובטחת – נמנע ממנו אף לראותה.

ה וַיָּמָת שָׁם מֹשֶׁה עֶבֶד-יְהוָה, בְּאֶרֶץ מוֹאָב–עַל-פִּי יְהוָה.דברים לד

כיצד ניתן להבין ‘אכזריות’ שכזו מצד האל?

לשם כך נתבונן במשפט –

כו וַיִּתְעַבֵּר יְהוָה בִּי לְמַעַנְכֶם, וְלֹא שָׁמַע אֵלָי;

המילה החשובה היא –למענכם. גורלו של מנהיג רוחני כרוך בגורלם של האנשים ההולכים אחריו. הוא פועל למענם, מפלס להם דרך -על מנת שהם יגיעו לתכלית. במובן מסוים, לו משה היה מגיע לתכליתו, היה המהלך מושלם, לפני שלאנשים אחרים בעם הייתה הזדמנות ללכת בדרכם הייחודית, דרך הפתח אותו פתח להם משה – ולהגיע לתכלית שלהם. משה היה חייב לוותר.

משה הוא זה שהציל את עם ישראל מזעמו של אלוהים כשהם חטאו, ואף מהכחדה, ובזכותו הם יכלו להמשיך את המסע שלהם, למרות הסטיות שסטו בדרך.גורלו של משה הוא גורל של הקרבה.

גורל טרגי זה חוזר במקרים רבים אצל מנהיגים שונים. למשל – גורלו של הרצל, שחזה את מדינת היהודים, אך לא זכה להיכנס אליה.

אם כן, מה הוא שכרו של המנהיג? מהי תכליתו? אצל המנהיג התכלית היא המעשה עצמו. סלילת הדרך לאחרים להגיע לתכליתם – היא תכליתו של המנהיג. מנהיג המשלים עם גורלו–מפסיק גורלו להיות טרגי. אך הדבר קשה ביותר – גם משה, גדול הנביאים, עדיין מתחנן לאלוהים להגיע לארץ המובטחת.

שכרו של משה בא לידי ביטוי בפסוק: י וְלֹא-קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל, כְּמֹשֶׁה, אֲשֶׁר יְדָעוֹ יְהוָה, פָּנִים אֶל-פָּנִיםדברים לד.

משה זכה לראות את האלוהות פנים מול פנים.

print

חזרה למאמרים

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *