פרשת במדבר פותחת את ספר במדבר. ספר ויקרא הסתיים בספרה שבע – שמיטות, יובלות כו'… זה מספר המסמל את הבריאה השלמה שנעשתה בשבעה ימים. הבריאה היא מעשה האל, והאדם שוכן בתוכה כנתון הכרחי ; מבחינה זו היא חוק טבע. משמונה ומעלה, זה כבר מעבר לטבע.
עניינו של ספר במדבר הוא אופן הליכתו של האדם בעולם. סיפור בני ישראל ההולכים במדבר ומגיעים ליעדם, לאחר מ"ב (42) מסעות של הליכה וחנייה, הוא ההמשלה של המסע של כול אחד ואחד מאתנו בעולם הזה. בביוגרפיה, ידוע גיל 42 כגיל לידת האני הרוחני. עד גיל זה אנחנו הולכים בדרכנו הארצית – הייחודית בעולם הזה, ובגיל הזה אנחנו מתחילים את דרכנו הרוחנית.
פרשת במדבר עניינה ההליכה הנכונה במדבר, על מנת להגיע לארץ המובטחת. לכן היא הפרשה ראשונה, העוסקת בכל המבנה ובכל תשומת לב של סדר הליכת השבטים. הם ערוכים כ – 12 שבטים מסביב למשכן, לאוהל מועד, בו שכנה האלוהות – שהינו לב המערכת כולה.
מד אֵלֶּה הַפְּקֻדִים אֲשֶׁר פָּקַד מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, וּנְשִׂיאֵי יִשְׂרָאֵל–שְׁנֵים עָשָׂר, אִישׁ: אִישׁ-אֶחָד לְבֵית-אֲבֹתָיו, הָיוּ. במדבר א'
12 השבטים קשורים ל-12 הכוכבים בשמים. המספר 12 אינו מספר הקשור לארצי, אלא לרוחני. על מנת ללכת באופן הנכון, אנו צריכים ללכת במקביל למערכות השמים, כך שהשפע והאנרגיה יזרמו לתוך חיינו, ויהיה חיבור בין העולמות.
כמו כן, אם נלך רק במה שהוא "טבעי" – כספרה שבע, לא נוכל להוסיף לבריאה דבר חדש ויצירתי, הבא מתוכנו.
ההליכה היא הליכה לפי גרמי השמים. לפני מבנה מסוים. על מנת להתוודע לדבר שחי בתוך המבנה, נידרש לפסוק מהפטרה של הפרשה.
כא וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי, לְעוֹלָם; וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט, וּבְחֶסֶד וּבְרַחֲמִים. כב וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי, בֶּאֱמוּנָה; וְיָדַעַתְּ, אֶת-יְהוָה. {פ}הושע פרק ב'
האמונה הוא הכלי לידיעה של האל. אין הכוונה לאמונה דתית הלכתית, דרך חינוכית, ידיעה אינטלקטואלית למדנית או פילוסופיה – שכבודם במקומם מונח – אלא לאמונה שעניינה לב פעיל – או במילים אחרות – חכמת הלב. זוהי המידה שבעזרתה אנחנו פוגשים את אלוהים בעצמנו ובאחר, הקשורה להליכה שלנו עם חיבור לשמים. ההליכה עניינה תהליך ההיטהרות המביא לאמונה. אמונה עניינה – אני והדבר אחד. והיא מסתיימת בידיעת האל. שם נגמר המסע. שם נדבקים העולמות שוב, ויש חזרה לגן עדן. גן עדן אין עניינו מקום אלא ידיעה, באמצעות הכלי המרכזי של האדם – הלב החכם.
והפעם אנו מציעים את התרגיל הבא – השבוע אתבונן על אנשים איתם אני בא במגע. ואבדוק – האם זיהיתי את אלוהים באחר?