ז כִּי–שִׂפְתֵי כֹהֵן יִשְׁמְרוּ–דַעַת, וְתוֹרָה יְבַקְשׁוּ מִפִּיהוּ: כִּי מַלְאַךְ יְהוָה–צְבָאוֹת, הוּא. מלאכי ב'
פסוק זה שייך להפטרה של הפרשה.
מי הוא הכהן?
הכהן הוא זה העוקב אחר תורת משה רבנו, ומתרומם לדרגת רוח קודש ונבואה. הוא לא אינטלקטואל, וגם לא פוסק הלכה; החיבור שלו לאלוהים הוא חיבור ישיר, ולמרות זאת, בחיבור זה, אין הוא מאבד את האינדיבידואליות שלו. הוא לא מדבר מתוך חשיבה שכלית-רציונלית, אם כי הוא חכם ויודע לחשוב. שפתיו, לא בינתו ושכלו, שומרות דעת ותורה – הדברים הנובעים מפיו, הינם דברי אמת. ומשום כך הוא מושווה למלאך אדוני. מלאך אדוני מתמזג עמו.
מתקופת חרבן בית המקדש השני, נאמר במסורת – 'עדיף חכם על נביא'. וכך, במשך תקופה ארוכה, הלך הקשר האינטימי הישיר עם האלוהים ואבד. היו לכך סיבות אבולוציוניות נכונות, אליהן לא ניכנס כאן. אך מזה זמן רב הדברים השתנו. בימינו, על כולנו לשאוף להפוך לכהנים ולנביאים, כלומר – להיות בקשר ישיר, ללא מתווכים, עם האלוהות.
בימינו, כשהכאוס בעולם ובארץ גובר והולך, אנו מחפשים תשובות מוחלטות אצל אנשים הנחשבים בעיננו לחכמים מאתנו. כנראה שלא זה מה שאלוהים רוצה. הוא לא רוצה שנהיה מצבות מתות לחכמה של אחרים, גדולים ככל שיהיו. כמובן, יש הרבה מה ללמוד מאנשים שהלכו בדרך לפנינו, ושהגיעו לתובנות עמוקות. אכן, אנו יושבים על גב ענקים. אך תקופתנו, המכונה גם – תקופת נפש–התודעה (ע"פ מדע-הרוח האנתרופוסופי) תובעת מאתנו חיבור ישיר לאלוהות. אלוהים מדבר לכולנו באופן ישיר – דרך הביוגרפיה שלנו, דרך מסע חיינו כיחידים וכקהילות. אלוהים הוא נמצא בפרטים של מסע-חיינו. והוא ידבר אלינו דרך מאורעות חיינו, קטנים כגדולים – אם רק נתפלל אליו, נבקש, ונהייה ערניים לתשובות המגיעות. הן יכולות להגיע דרך חבר, בן-זוג, ילד, וכו'… הן יכולות להגיע גם דרך שריפות ענק.
ההולכים אל האמת
צועדים לבד אין בכוח איש הושט לרעהו יד עת קלה נתעה לחשב הולכים אנו יחדיו אך ניווכח כי לבסוף איבד כל איש רעיו
|
גם מי אשר נאהב ביותר נאבק אי-שם במרחב
אך מי שממשיך ואינו מוותר מנצח- הופך לכוכב מקדש עצמו, יוצר הוא יסודות אל חדשים ואת פניו בברכה יקדמו אחים לקשר נצחים! כריסטיאן מורגנשטיין |
אלוהים יצא מהספרים, מהחכמים, מהיודעים – ונכנס לתוך נפשנו שלנו.האם יהיה לנו האומץ למצוא אותו שם?
בברכת שבת שלום!
אורנה
(הידע ביהדות ניתן ע"י קובי נחושתן)