פגישה עם הרׂע – תרגיל אמנות

מצאו בבית מקום שקט ונוח עבורכם למדיטציה ולציור.

הכינו מראש דף A3 וצבעי פנדה

א) קראו את השיר פגישה עם הרׂע והקשיבו להקלטה שלו (לשמיעת ההקלטה לחצו על כותרת השיר):

פגישה עם הרׂע / יעל ערמוני

קָבַעְתִי פְּגִישָׁה עִם הָרֹעַ,

דִּיסְקְרֶטִית בְּהֶחְלֵט

מְקוֹם הַמִּפְגָשׁ – סוֹף הָעוֹלָם

מָחָר,

בְּדִיּוּק בְּשָׁעָה שֵׁשׁ.

רֶגַע לִפְנֵי שְׁקִיעַת הַשֶּׁמֶשׁ,

זֶה רֶגַע מְיֻחָד,

אֵין אֶפְשָׁרוּת לִמְלַוִים,

חוֹבָה לָבוֹא לְבָד.

 

הָרֹעַ לֹא מִיָּד הִסְכִּים,

הוּא לֹא נִפְגָשׁ עִם כָּל אַחַת,

כָּךְ מִסְתַּבֵּר…

יֵשׁ לוֹ דְּרִישׁוֹת וְגַם תְּנָאִים

וְהוּא בּוֹדֵק וּמְבַרֵר.

וְכָךְ אָמַר לִי הָרֹעַ –

הַקְשִׁיבִי לִי הֵיטֵב,

רַבּוֹת עָמְדוּ עַל סַף דַּלְתִּי וְשָׁבוּ בִּכְאֵב,

רַבּוֹת עָמְדוּ עַל סַף דַּלְתִּי,

אַךְ לֹא יָכְלוּ לָשֵׂאת,

אֶת הַיֵּאוּשׁ אֶת הַכִּעוּר וְאֶת צְרִימַת הַלֵּב.

 

עֲדַיִן אַתְּ רוֹצָה לָבוֹא?

וְאַתְּ לֹא מְוַתֶּרֶת?

אִם כֵּן, שִׁמְעִי נָא לִי עַכְשָׁו

וָלֹא, אֶפְגֹשׁ אַחֶרֶת –

הַשְׁאִירִי נָא בַּבַּיִת הַגִּנוּנִים, הַחִנְחוּנִים,

הַשְׁאִירִי נָא בַּבַּיִת דִּמְעוֹת הַמִּסְכֵּנִים,

כָּאן לֹא יוֹעִילוּ לָךְ כָּל אֵלוּ,

דָּרוּשׁ כָּאן אֹמֶץ לֵב,

כָּאן אֵין מָקוֹם לְרַחֲמִים,

צָרִיךְ לְהִתְקָרֵב.

וּדְעִי לָךְ הַמַּרְאֶה אָיוֹם,

וְלֹא תּוּכְלִי לִשְׁכֹּחַ,

בְּהַבִּיטֵךְ בִּי בַּמַרְאָה

שׁוּב לֹא תּוּכְלִי לִבְרֹחַ.

 

וְאִם תָּבוֹאִי אֶל בֵּיתִי

תָּבוֹאִי לְבוּשָׁה,

לֹא בְּבִגְדֵי פְּאֵר, לֹא בִּבְלוֹיִים,

רַק בְּבִגְדֵי קְדוּשָׁה!

כִּי הַמִּפְגָשׁ עִמִי קָדוֹש הוּא

רַק עֵת תַּחֲצִי סִפִּי

תּוּכְלִי בַּטּוֹב שׁוּב לֶאֱחֹז,

כִּי שָׁם טָמוּן כֹּחִי.

כִּי אֵין הַטּוֹב קַיָּם בְּלִי הַכֵּר הָרֹעַ,

אֲנִי שְׁלִיחוֹ וְהוּא עֶזְרִי, וְכָאן הִיא הַבְּחִירָה.

רַק זוֹ אֲשֶׁר תֵּדַע לִפְגֹשׁ בִּי מִקָּרוֹב,

תּוּכַל בְּבוֹא הַיּוֹם – לִבְְחֹר אֶת אוֹר הַטּוֹב!

 

מָחָר, לְעֵת שְׁקִיעָה,

אָבוֹאָה בְּיִרְאָה,

אֶפְגֹשׁ בָּרֹעַ בְּתוֹכִי

לַטּוֹב,

בְּכָל כֹּחִי אֶקְרָא!

 

ב) הקשיבו להנחיות של תרגיל האמנות. לשמיעת ההנחיות לחצו כאן.

ג) התבוננות על הציור:

שלחו את הציור למנחה שלכן/ם בקורס וערכו התבוננות משותפת –

*התבוננו התבוננות פנמנולוגית – מה אתם רואים? (עדיין ללא פרשנות).

*אלו אסוציאציות עולות מהציור? אלו רגשות הוא מעורר?

*ספרו על התהליך שעברתם לאורך התרגיל כולו:

– אלו רגשות התעוררו בכם?

– אלו תמונות עלו?

– מהן ההכנות שנדרשו מכם?

– האם התקיים מפגש? במידה וכן תארו אותו. במידה ולא מה מנע ממנו להתקיים?

– מה גיליתם על שומר הסף הקטן שלכם בעקבות התרגיל?

– חזרו אל הציור, התבוננו בו ורשמו את כל האסוציאציות שעולות בכם מתוכו ומתוך התהליך שעברתם לאורך השיעור כולו. מתוך המילים הללו כתבו שיר

***

זכרו – מרבית האנשים יפגשו את שומר הסף הקטן רק במסע לאחר המוות. המפגש עם שומר הסף הקטן בחיים הינו תלוי גיל ומוכנות, וכרוך בתהליך ממושך של הכנה כדי לפגוש אותו באופן המתאים. על-פי רוב לפני מפגש "מלא" עם שומר הסף הקטן נוכל לפגוש חלקים ממנו באופן הדרגתי. המפגש יגיע בזמן הנכון, אין צורך להאיץ אותו, מה שנדרש מאיתנו הוא להכין את עצמנו לקראת המפגש על ידי עבודה עצמית תודעתית מתמשכת אמיצה ובלתי מתפשרת. על-כן גם בנוגע לתרגיל, היו פתוחים למה שעלה ללא שיפוט, החשוב הוא להבין מה המקום האמיתי בו אנו נמצאים כרגע וממנו להמשיך בדרך.