קורס גורל וחופש – מפגש 3

סיכום השיעור – קומפנסציה ורקפיטולציה ככלים בידי הקרמה

הסיכום מבוסס על ספרה של אורנה בן דור, הצו הקרמתי והגשמתו

הקרמה של האדם מתממשת בעזרת שני עקרונות קוסמיים. עקרון הקומפנסציה ועקרון הרקפיטולציה (חזרה-בתמצית).

עקרון הרקפיטולציה מבטא את תמצית ההוויה של החיים הקודמים, בחיים הנוכחיים – עד גיל 21.

עקרון הקומפנסציה מבטא את הכמיהה הרוחנית לתיקון ולאיזון קרמתי קוסמי על מעשים בלתי מוסריים, שנעשו על ידי האדם במהלכי חיים קודמים.

 

רקפיטולציה

הילדות היא 'רקפיטולציה' (חזרה-בתמצית) של חיים קודמים. מגיל 21 האדם משתחרר יותר ויותר מהווית חייו הקודמים. עד אז, במידה רבה הוא משחזר את חייו הקודמים מבחינת המהות – מחוות הנפש, האופן בו הוא חווה את עצמו בעולם – ולא מבחינת האירועים החיצוניים.

"שחזור" החיים הקודמים דרך הרקפיטולציה מאפשר לנו להבין את התקופה עד גיל 21, כך שנוכל להבין את השיעורים והתיקונים שעלינו לעשות בתקופות החיים שלאחר מכן.

מעמדות (הסיכום על חלק זה נעשה על ידי רעות נפתלי – בוגרת 'כחותם')

אחד הנושאים שדרכו יכולה לבוא לידי ביטוי הרקפיטולציה ולאחר מכן גם הקומפנסציה הוא נושא המעמד. בתקופות עבר הייתה חלוקה מאוד ברורה למעמדות סוציאליים. חלוקה זו למעמדות הייתה נכונה לזמנה ושימשה לפיתוח אימפולסים שונים באנושות, כאשר את השרידים שלה ניתן לראות עד היום בשיטת הקסטות ההודית, אך גם בצדדים הנפולים של החברה המערבית – פערים כלכליים, חברתיים וכדומה. מבחינת ההתפתחות הרוחנית של האנושות מעמדות אלו אינם אמורים עוד להתקיים, וכיום כל בני האדם שווים מבחינה חברתית ואנושית, ולאף אחד לא אמורות להיות זכויות יתר. אמנם ישנם אנשים מפותחים יותר רוחנית – אך דבר זה מקנה להם חובות יתר ולא זכויות, והם אמורים להיות בשירות האנושות.

בעבר, בהתגשמויות קודמות שלנו, היינו כולנו נתונים לחוקי המעמד, אשר היה כמעט בלתי ניתן לשינוי. אם נולדת למשפחה מסוימת, רוב הסיכויים היו שתחיה את כל חייך באותו מעמד ושרבות מנסיבות חייך יגזרו מכך – המקצוע שלך, ההשכלה שתרכוש, הבית בו תגור, בן הזוג שלך ואפילו התזונה והלבוש שלך, כולם יושפעו מהמעמד אליו נולדת – מבלי שיהיה לך חופש לנוע ולשנות את גורלך.

בחיים האלו הרקפיטולציה תבוא לידי ביטוי בין השאר דרך תחושת המעמד הקודם, ודרך מחוות נפש הקשורות למעמד הקודם. אנו נבוא לחיים הללו עם הלך נפש, מחווה פנימית שתצבע את עולמנו ואת הדרך בה אנו פוגשים את העולם. היא יכולה להשפיע על הבחירות שלנו, על מערכות היחסים, על ההצלחות והכישלונות שלנו. ככזו – היא קשורה מאד לאתגרים ולהתפתחות שלנו.

קיימת חלוקה עיקרית לחמישה מעמדות, כאשר כמובן ישנם גוונים ודקויות בתוך המעמדות השונים. אין כאן ראיה שיפוטית, אלא נסיון לזהות צבע נפשי הקיים בתוכי ומשפיע עלי. כמובן שיתכן ובהתגשמויות שונות הייתי במעמדות שונים, אך יהיה מעמד אחד משמעותי שמשאיר את חותמו עלי כיום. לעיתים קל יותר לזהות זאת בהתבוננות על הילדות, שם האימפולסים עדיין חזקים וטהורים יותר.

אצולה – אנשים נעלים ומפותחים, בעלי יכולת השפעה, השכלה, כוח וידע. בעלי תחושת ערך עצמי. עקב-אכילס שלהם והמקומות עליהם יצטרכו להתגבר יכולים להופיע כיהירות, פינוק, חוסר יכולת להתאמץ, חוסר קשר עם האדמה ועם הגוף הפיזי.

 

כהונה – בתחילה, היה מעמד זה מאוחד עם האצולה והתפצל ממנו בהמשך כאצולה רוחנית. בעלי יכולת התמדה, למידה והעמקה, חיבור טבעי לרוח,  אך עלולים ליפול למוסרנות, שיפוטיות, ניתוק מהחומר, חוסר אמפטיה לאנושיות וחוסר רצון להתחכך.

 

לוחמים – באזורים ובתרבויות מסוימות היה גם מעמד זה מאוחד עם המעמדות הגבוהים (למשל צ'יף היה גם שליט "אציל" וגם לוחם). המחווה שלהם היא הליכה קדימה, הם לא מחכים לאיטיים ומשאירים אותם מאחור – לא מתוך כוונות רעות, אלא משום שהם ממוקדים במטרה. כך, חסרה להם גם ראייה מרחבית, היקפית, הם לא רואים את השוליים, הם חדורי מטרה ונוטים לעימותים, בעלי "דם חם".

סוחרים – ניתן לראות את הנטייה הטבעית למו"מ, יכולת טובה לקשר עם אנשים, התמקחות, פריטה והתחשבנות, ניסיון להגיע ל"דיל" הטוב ביותר, רכושנות, הסתכלות על העולם דרך "מה יצא לי מזה", חומרנות.

 

פשוטי העם – אלו מהווים את רוב האוכלוסייה, יכולים להיות בעלי כישורים טובים להסתדר בעולם, בחיים הארציים,  אך עלולים לסבול מחוסר אמונה עצמי, תחושת נחיתות, קורבנות ומסכנות. הזדהות עם תחושות אלו עלולה למנוע הצלחה וביצוע משימות משמעותיות גם אם הנסיבות והכישורים כביכול מאפשרים זאת. לחילופין,  עד גיל מסוים, הדבר יכול להפוך לכוח מניע של האדם אשר ינסה להוכיח לעצמו ולעולם שהוא אינו נחות.

 

אין תמיד הלימה בין נסיבות חיי העכשוויות למעמד העבר, אך הלך הנפש יהיה קיים גם למול הנסיבות הפיזיות. יתכן ונולדתי למשפחה פשוטה מאד וקשת יום, אך אם אני באה ממעמד גבוה, זה יבוא לידי ביטוי-  אחוש למשל "נסיכה של אבא", ועדיין אחווה תחושת עליונות (אולי דווקא מול משפחתי..). למשל, לוחם יכול להיוולד לגוף פיזי נכה– אך רוחו תישאר כשל לוחם ותעזור לו להתגבר על המגבלה הפיזית, ולא להזדהות איתה. כמובן שלפערים אלו יש פוטנציאל ליצירת קונפליקטים וסבל בביוגרפיה שלנו, ויש לשים לב אליהם ולחקור לעומק את השפעתם.

חשוב לציין שההתפתחות אינה טמונה בוויתור על התכונות עצמן, אלא במטמורפוזה שתשחרר את הכוח הניטרלי הגלום בהן ותרתום אותן לעשיית הטוב – לטובת התפתחותנו האישית ולטובת האנושות כולה. למשל, על הלוחם להפנות את חרבו פנימה במקום החוצה – להילחם בפחדיו ובמגבלותיו באותם נחישות ואומץ בהן פנה אל העולם. על האציל היהיר "לרדת אל העם", לחוש את שותפות הגורל ואת שייכותו לאנושות ולהוביל בכוחות המנהיגות שלו אימפולסים של טוב. על הכהן להפנות את העוצמה והידע שלו לשירות האנושות ולא להסתגרות והתפתחות אישית שלו – וכן הלאה.

 

Compensation קומפנסציה

כיצד נוכל להשתחרר מעברנו ולתקן את העוולות שעשינו בחיים קודמים, אם מתוקף מעמדנו, או אם מתוקף תכונת אופי כזו או אחרת, עיוורון מסוים או ניתוק בהם היינו שרויים? – כאן נכנסת לפעולה "הקומפנסציה".

הקומפנסציה היא חוק האיזון-הקוסמי. מעשים בלתי מוסריים, יקבלו את איזונם – דרך הסבל שיגרם לעושה המעשה. לרוב, יקרה הדבר רק במהלך חיים נוסף, אם כי לעיתים גם במהלך חיים יחיד. לאחר המוות עוברת הנפש תקופה של טיהור ואיזון קרמתי, בהתאמה למעשיו של האדם במהלך חייו. – תקופה זו מכונה 'קמלוקה'.

"בזמן הכולל בערך שליש מהחיים הארציים שעברו, מגלה הנפש בהתנסויות רוחניות, את האופן בו החיים האלו משפיעים – בהתאם לסדר-עולם מוסרי הוגן. במהלך חוויה זו, המטרה הינה לגרום לנפש לעצב את חייה הארציים הבאים בהתאמה, וכך לפצות (compensate) על העבר".  שטיינר, מחשבות מנחות, מחשבה 54

לדוגמה, אם במהלך חיים מסוים – בתוקף היותו בעל מעמד גבוה – זלזל האדם באנשים אחרים או פגע בהם – במהלך החיים שלאחר מכן, החל משנות ילדותו המוקדמות, הוא יחווה מצבים בהם הוא ירגיש מושפל וחסר ערך; זוהי הקומנפנסציה – האיזון הקרמתי.

 

רקפיטולציה כמצע לקומפנסציה

אם איננו יודעים וזוכרים את ההתגשמות הקודמת שלנו, כיצד נוכל לתקן אותה? כיצד נוכל להבין שהקומפנסציה – הכאב שאנו חווים, קשורה אלינו? לשם כך נועדה הרקפיטולציה – היא עוזרת לנו "להיזכר".

הקומפנסציה הקרמתית מתגלה בחיים שלנו בתקופת הילדות. כאמור, הילדות היא רקפיטולציה על חיים קודמים, וביטוי למה שהיה בהם ולמה שנקבע לפני הלידה, על מנת שבהמשך נוכל לתקן את הדרוש תיקון. כדי שהקומפנסציה תתרחש, תמקם הקרמה את האדם בסגנון ובהוויית חיים הדומה לזו שהיה בה במהלך החיים הקודם. אם נתייחס לדוגמה הקודמת, האדם רם המעלה שהתייחס בזלזול לאנשים הסובבים אותו, יתגשם בסביבה שתשקף לו את עליונותו. הדבר יכול להתבטא בכך שיהיה חביב המורים, ילד אהוב ומוערך וכו'… זוהי הרקפיטולציה. וזאת כדי שמאוחר יותר – כקומפנסציה – הוא יחווה את הירידה במעמדו ואת ההשפלה הנלווית לה. פעמים רבות, תתרחש הקומפנסציה דרך אנשים שהיו עם אותו האדם באינקרנציות קודמות – ונפגעו ממנו. הקומפנסציה יכולה לבוא גם כפגם גופני שהאדם יתבייש בו, ויפגום בתחושת העליונות שלו. הפגם לא חייב להיות גדול – אך האדם יחווה אותו כמפריע ביותר. לדוגמא – פצעי בגרות, שיעור-יתר, קטנות קומה, גוף 'לא מושלם', וכן הלאה.

 

דוגמא יפה לתהליך של קומפנסציה המביאה לתיקון הוא הסיפור הנפלא על בן המלך והעני – סיפור מאת מארק טווין:

באנגליה חי לו ילד עני, שדמה לבן מלך כשתי טיפות מים. באחד הימים הוא מתגלגל לפתח הארמון, וכשבן המלך רואה אותו, הוא מופתע מהדמיון המובהק ביניהם. לאחר זמן מה בו הם משוחחים, בן המלך מציע לילד העני להתחלף בבגדיהם, משום שבן המלך רוצה לבקר במקום מגוריו של הילד העני, ולחוות את תנאי חייו וסביבתו. כך, הם מתחלפים בבגדים, ובן המלך הולך לשכונות העוני, שם הוא מושם לקלס ולבוז – מהאנשים שאינם יודעים שהוא למעשה בן המלך. בהדרגה הוא חווה את כאב העם, וכשהוא חוזר לארמון לבבו משתנה. כעת יש לו את החמלה הנדרשת למלוך– המלוכה אינה מעניקה לו זכות יתר, אלא יותר חובות כלפי אלו עליהם הוא ממונה.

מבחינת האדם השלם –כל המקומות שבאנו מהם הם חלקיים: משרת, נסיך, אביר, פשוטי עם, סוחרים, אצולה, כהונה– הם מלבושים. הם לא האני-הנצחי. לכן, אם את/ה מזוהה עם זה, אתה חי חיים חד-צדדיים.

 

נשמות הקשורות לקומפנסציה שלנו

הנשמות אותן הכיר האדם ממהלכי-חיים קודמים יתגשמו יחד אתו בחיים הבאים וימשיכו – בעזרת ישויות-רוחניות גבוהות מאוד מההיררכיה הראשונה – לעצב את חייו, ולהפגיש אותו עם הגורל המתאים לו. אנשים אלו מכירים את האדם היטב. יחסם אליו מבטא, בצורות שונות, את מה שהיה בחיים קודמים.

"ואז, במשך תקופה ארוכה, נשמת האדם – יחד עם נשמות של אנשים הקשורים אתו קרמתית, כמו גם עם ישויות רוחניות מההיררכיות – תעצב את חייו הבאים על פי הקרמה שלו".

(שטיינר, יחסי קרמה 2 הרצאה…..)

על פי רוב, הנשמות שהשתתפו בעיצוב החיים והקרמה שלנו, הינן האנשים הקרובים לנו בחיים. חשוב לזהות את האנשים האלו, ואת האופן שבו הם משפיעים על החיים שלנו. הכוונה היא להורים, אחים, מורים, חברים, ואנשים קרובים. חיבור קרמתי חזק במיוחד הוא החיבור בין בני זוג.